torsdag 8. juli 2010

En heldags langs Mjøsa

Fra båt til tog via Middelalderen har jeg i dag beveget meg langs Mjøskanten. På Skibladner brygga kl 11 stimlet det til av mennesker, både lokale og turister, som trosset det heller triste været for å ta seg en tur på Skibladner – det over 150 år gamle dampskipet.



I sommer går den i rutetrafikk hver dag, og tar deg langsomt med rundt mellom Mjøsbyene. Om bord kan du nyte førsteklasses mat på 1.Plads Madsalon.



Videre på min vei ble jeg tatt enda lenger tilbake i tid. Hedmarksmuseets blide guider åpner opp dørene til Middelalderen, med historiefortelling og sang i Hamardomen. Er du sulten kan du med fordel spise en bedre middag på Hamarstua Spiseri, med utsikt over Mjøsa.






Jeg avsluttet min Mjøskantsafari med Tertitt og Knertitt. Jernbanemuseet, som er det eneste i Norge, er rikt på sin jernbanehistorie og aktiviteter for store og små. Det gamle damptoget Tertitten kjører en gang i timen, mens miniutgaven Knertitten går så lenge det er barn som vil kjøre.



Hvis været er godt er disse stedene perfekte utflukter i kombinasjon med piknik kurv og badehåndklær.

Nyt sommeren i nærmiljøet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar